نویسنده:
مریم پورحسینی
چکیده
یکی از راههای تسهیل و تسریع رشد، استفاده از شیوه تربیتی الگوسازی است. امروزه ضرورت اقتضا میکند این روش پرورشی در طراحی برنامه درسی اسلامی مدنظر قرار گیرد تا در شریانهای حیاتی آموزش و پرورش جاری شود. نهجالبلاغه با بیان سبک زندگی پیامبران و به سیره نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم افضلیت الگوهای نورانی را نشان داده است. از آنجا که آدمی به طور طبیعی به تقلید روی میآورد و فطرت نیز از این مسأله پشتیبانی میکند مراکز آموزشی میتوانند با معیارهای نهجالبلاغه اسوة حسنه را به طور غیرمستقیم در برنامه درسی بگنجانند تا نمونة رفتارهای مطلوب را در معرض دید متربیان قرار دهند. این حرکت خطر الگوهای باطل را که از دیر باز در صدد اسوهسازی بوده و به طور مستمر رفتارشان را در معرض نمایش و دید متربیان قرار میدهند، میتواند کمتر کند.
---------------------------------------------------------------------
* مریم پورحسینی: استاد و پژوهشگر مؤسسة علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیهاالسلام/ poorhoseynimaryam@gmail.com
* پورحسینی، مریم. (1401). «چرایی و چگونگی الگوسازی در برنامۀ درسی اسلامی با رویکرد نهجالبلاغه»، دوفصلنامه تخصصی پژوهشهای نوین در گستره تاریخ، فرهنگ و تمدن شیعه، ش1، صص87-106.