نویسنده:
محسن جهانگیری
چکیده
نشناختن تفاوتهاي طبيعي عالم خلقت و عدم درك دقيق فلسفه وجودي اين تفاوتها، زشتيها و زيباييها با يك نگاه بسيط و سطحي عينك بدبيني و بیعدالتی را به آدمي هديه مي دهد. این در حالی است که با مطالعه دقيق منابع ديني به ويژه قرآن چنین به دست مي آيد كه اسلام به هيچ وجه نظريه وجود بیعدالتی و نابرابری در عالم خلقت و از جمله نابرابری میان زن و مرد را نمي پذيرد.
مفهوم زيباي عدالت از مفاهيم ديرآشناي همه انسانها از هر فرقه و دين و فرهنگ است. اصل عدالت نه تنها از اصول اعتقادي اسلام بوده بلكه در ساير اديان ابراهيمي چون يهوديت و مسيحيت نيز مورد توجه خاص است. اساساً قانون پاداش و مجازات ريشه در همین اصل دارد. از مجموع سخنان نقل شده از پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علي علیه السلام نیز استفاده مي شود که جايگاه و نقش عدالت در عالم خلقت هم از نظر تكوين هم از جهت تشريع بسيار مهم و اساسي است.
در مسأله بلوغ که از مسائل مهم تمایزات فقهی زن و مرد است، آنچه مي تواند به عنوان بلوغ شرعي مطرح باشد همان بلوغ تكويني است كه نشانههاي تكويني آن چون احتلام و انبات و حيض مي تواند حصول اين حالت طبيعي خاص را اثبات كند و امّا اينكه سنّ خاصّي براي بلوغ در پسران يا دختران مطرح باشد فقط مي تواند جنبه كاشفيّت از حصول آن حالت طبيعي باشد و نميتواند براي بلوغ موضوعيّت داشته باشد.
---------------------------------------------------------------------
*محسن جهانگیری: استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی.