نویسنده:
حمیده جوان
چکیده
جامعه امروز شاهد رویکرد فراوان زنان و دختران به مقوله علمآموزی است و از آنجا که زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند این موضوع از اهمیّت ویژهای برخوردار است.
رویکرد زنان تحصیلکرده به اشتغال، دور شدن از وظایف اصلی خود و کمتوجّهی به نظام خانواده، و نیز عدم انعطاف نظام آموزشی نسبت به شرایط دختران که سبب عدم تمایل به ازدواج در زمان تحصیل یا اختلال در وضعیت خانوادگی میشود و اینکه آنها برای درک هویت زنانه و ورود آگاهانه و مسئولانه به خانواده و اجتماع آموزش داده نمیشوند. از جملة این آسیبهاست. ترکیب جنسیتی نامتوازن دانشجویان در دانشگاهها خطر دیگری است که شدّت آن، امنیّت را کاهش میدهد؛ زیرا فرصتها را نابود کرده و فشارها را افزایش میدهد. علاوه بر این آسیبها، برخی از علومی که در دانشگاهها تدریس میشود به هیچ وجه با روحیات آنها همخوانی ندارد و نیز برخی از کتب دانشگاهی شامل آموزههای غربی است.
به نظر میرسد میان آنچه در نظام آموزش عالی و حتی در نظام آموزش و پرورش وجود دارد با آنچه که مورد تأکید آیات و روایات است، همپوشانی کاملی وجود ندارد و نمیتوان مدّعی شدکه جریان آموزش عالی درکشور با تنوّعات وگرایشهای متفاوت، از مصادیق تعلیم و تعلّم ارزشمندی است که آموزههای اسلامی آن را ترویج میکند.
---------------------------------------------------------------------
*حمیده جوان: طلبه سطح دو مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد.