X
  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقالات مرتبط
  • فایل مقاله

چکیده

در طول تاریخ موضوع غُلوّ همواره جریان داشته و این‌گونه نبوده که تنها در اسلام و برای مسلمانان ثابت بوده باشد، بلکه قبل از اسلام نیز مطرح بوده است. مسئله مورد پژوهش این است: آن‌گاه که غلو صورت می‌گیرد چه بازتابی در گفتار و رفتار فرد و یا افرادی که در مورد آنان غلو می‌شود، می‌توان مشاهده نمود؟ و اصولاً نحوة موضع‌گیری ائمه علیهم اسلام نسبت به غالیان چگونه بوده است؟ این پژوهش به دنبال شناسایی منطق رفتاری و نحوه برخورد حضرات ائمّه دین علیهم اسلام در برابر ادّعاهای جریان غلو می‌باشد.

نحوة مواجهه اهل بیت علیهم اسلام با غالیان چنین به دست می‌آید که ائمه معصومین علیهم اسلام با هیچ‌یک از افراد جریان غلوّ، هیچ مناظره‌ای نداشتند. زیرا معتقد بودند که برای هر مناظره و گفت‌وگویی باید یک هدف عقلایی و نتیجه و هدایتی وجود داشته باشد، حال آن که غالیان نسبت به اعتقادات باطلشان تعصب می ورزیدند از سوی دیگر، حضرات ائمة افکار و اعتقاد صحیح را در مقابل افکار و اعتقادات ناصواب، بیان می‌داشتند. روشن است ایشان در این فرایند، اعتقادات غالیان را باطل اعلام نموده و از اعتقاد آنان ابراز انزجار می‌کردند و گاه آن‌ها را طرد و لعن و تکفیر کرده و گاهی هم دستور قتل آن‌ها را صادر می‌نمودند. بنا براین اساساً نمی‌توان غالیان را در زمره شیعیان و یا حتی مسلمانان واقعی قرار داد.

---------------------------------------------------------------------

* هادی رستگار مقدم گوهری: دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و دانش آموخته خارج فقه و اصول.

** مریم زارعی: دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد و دانش آموخته سطح سه حوزه‌ مشهد (نویسنده مسئول).

  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقالات مرتبط
  • فایل مقاله

چکیده

تحقیق حاضر با عنوان «تفسیر قرآن کریم در کلام امام سجاد علیه السلام » سعی در بررسی روش‌های تفسیری ایشان دارد که منظور از آن‌، روش‌های کشف مراد خدا از آیات است. این روش‌ها عبارتند از: روش نقلی (قرآن به قرآن، روایی) و روش اجتهادی (عقلی، ادبی) و روش جری و تطبیق. روش تفسیری امام سجاد علیه السلام از جامعیت علمی و تنوع روشی برخوردار است. به دلیل تأثیرگذاری روش‌های تفسیری امام علیه السلام در فهم درست قرآن و حل مشکلات فرهنگی و علمی ضروری است که این روش‌ها مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گیرند. مطالب این مقاله با روش‌های تحلیلی و توصیفی منابع تدوین یافته‌اند.

---------------------------------------------------------------------

* مائده رضایی: استاد و طلبه خارج فقه و اصول مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام و دکتری تفسیر تطبیقی جامعةالمصطفی العالمیه واحد مشهد.

** معصومه نوروزی عنبرکه: طلبه سطح دو مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد.

  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقالات مرتبط
  • فایل مقاله

چکیده

خداوند در بخشی از آیه 33 سوره احزاب خطاب به برخی زنان پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: «وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى» یعنی همچون مردمان جاهلیت نخستین ظاهر نشوید. طبق نظر برخی مفسران قید اولی علاوه بر جاهلیت اول، حمل بر جاهلیت دوم نیز می‌شود. چرا که قید اولی خبر از جاهلیت دیگری می‌دهد که در آینده رخ خواهد داد. امروزه ما شاهد جاهلیت نوع دوم هستیم که به جاهلیت مدرن معروف است. این جاهلیت بسی عمیق‌تر و ریشه‌دارتر از جاهلیت اول است زیرا جاهلیت علم و تکنولوژی است. در این نوشتار برخی از مؤلفه‏ های جاهلیت اول از منظر امام علی علیه السلام و مصادیق آن در جاهلیت دوم مورد بررسی قرار گرفته است. روش جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانه ‏ای و روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است.

حاصل این پژوهش در وجود مؤلفه‏ های رفتاری و اعتقادی خلاصه می‌گردد. این مؤلفه‌ها در عصر جاهلیت اول، شرک و خرافه‌پرستی، فرزند کشی، تعصب ‏های قبیله ‏ای و فخر فروشی و... بوده و از آنجا که این مؤلفه‏ ها محدود به زمان و مکان خاصی نیست می‌توان از مصادیق آن، در جاهلیت دوم به فراموشی هویت انسانی، اومانیسم، سکولاریسم، نسل‌کشی، فساد، فخر فروشی و... اشاره کرد.

---------------------------------------------------------------------

* زهرا سادات کبیری: دکترای تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب. 

** زینب درجاتیانی: طلبه سطح سه مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد.

  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقالات مرتبط
  • فایل مقاله

چکیده

این مقاله با بهره‌گیری از روش کتابخانه‌ای به بررسی مبانی و اصول مبارزه با جنگ نرم از منظر قرآن کریم می‌پردازد و هدف از آن اثبات این حقیقت مهم است که راه پیروزی بر پدیده جنگ نرم، بازگشت به تعالیم ناب قرآنی در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. چرا که به دلیل اثرگذاری عمیق و پنهان جنگ نرم، اتّخاذ مبانی و اصول خدشه ناپذیر در مبارزه با آن ضروری است.

در این راستا قرآن کریم با توجّه به ماهیت شیطانی و ضدّ انسانی جنگ نرم لزوم برخورداری از مبانی‌ای چون، قائل بودن به هدفمندی آفرینش انسان و هدایت او، رعایت موازین اخلاقی و انسانی، احترام به آزادی و حرّیت انسان‌ها و استکبارستیزی و... را متذکّر شده و اصول مبارزه با دشمن را در تشکیل حکومت الهی برای اجرای احکام الهی و ایجاد قدرت بازدارندگی سیاسی و فرهنگی، مردم مداری، و مقاومت مقتدرانه در برابر دشمن تعریف می نماید.

می‌توان گفت: راهبرد کلان قرآن در مبارزه با جنگ نرم، پیشگیری از تأثیرگذاری هجوم نرم دشمن و حفاظت از هویت دینی و اسلامی جامعه اسلامی می‌باشد.

---------------------------------------------------------------------

* محمد میرزایی: استادیار گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی.

** فاطمه صلاحی: طلبه سطح سه مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد.

 

  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقالات مرتبط
  • فایل مقاله

چکیده

در جهان معاصر ارائه راهکار برای چالش‌های زنان مسلمان لازم و ضروری است. محور اصلی برنامه‌ریزی در این زمینه، قرآن کریم و سیره و سنت معصومین علیهم السلام می‌باشد. بی‌تردید چگونگی اجرایی‌کردن و عملیاتی ساختن و بروزرسانی تعالیم اسلام نیاز به دیدگاهی معرفت‌شناسانه دارد. جزم و یقین معرفت‌شناس به همراه توشه تقوا و بصیرت او را مبارز میدان جهاد فرهنگی می‌کند و ایمان و اخلاق فاضله‌اش، به او در عرصه مبارزه ثبات‌قدم می‌دهد. آمنه صدر (بنت‌الهدی) در قرن اخیر با درایت ویژه در جهت رشد معنوی زنان و حل مشکلات آموزشی- تربیتی، اخلاقی- رفتاری و اعتقادی- بینشی آنان گام‌های مؤثری برداشته است. او با رصد گذرگاه‌های پر خطر و معرفی توطئه دشمن، به احیای شخصیت متعالی زن در اسلام پرداخته و با تبیین جایگاه پر عظمت اسلام، احیاگر شخصیت زن مسلمان در قرن اخیر شده است. زبان و قلم او با جذابیت و لطافت شعر و نثر، قصه و داستان، گره‌های فکری- عقیدتی بانوان را گشوده و خود الگویی برای حل مشکلات زنان در جهان معاصر گردیده است.

---------------------------------------------------------------------

*مریم پورحسینی: استاد و پژوهشگر مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد.

  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقالات مرتبط
  • فایل مقاله

چکیده

نوشتار پیش رو به بررسی سبک مدیریت استراتژیک بانو صدر در حوزه فرهنگ دینی می‌پردازد. در سیره و سبک زندگی این بانوی شهید می‌توان تمام عناصر چهارگانه مدیریت استراتژیک را– که عبارتند از: تحلیل موقعیت، فرمول‌بندی استراتژی، اجرای استراتژی و ارزیابی و نظارت- مشاهده نمود. در مرحله اجرای استراتژی، که مهم‌ترین مرحله مدیریت استراتژیک است، ایشان با دو رویکرد عملیات فکری و اجرایی با اتقان کامل، استراتژی خود را که همانا تبیین و روشنگری حقیقت دین و استقامت در مسیر دینداری تا شهادت بود، به منصه ظهور رساندند. مراحل هشت گانه عملیات فکری و مدل مدیریت بر دل‌ها در قالب کار سیستمی و شبکه‌ای از مباحثی است که در این مجال بدان پرداخته شده است.

---------------------------------------------------------------------

*سیده فرناز مظفری: طلبه سطح سه مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد.

  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقالات مرتبط
  • فایل مقاله

چکیده

بنت الهدی(آمنه صدر) تنها دختر آیة الله سید حیدر صدر و بانوی فرهیخته بتول آل یاسین بود. شجره نامه او با 31 واسطه به امام موسی‌بن‌جعفر علیه السلام می‌رسد. در خانواده‌ای اهل علم و تقوا تربیت یافت و تحصیلات عالیه دینی را از ادبیات عرب، تفسیر، فقه، تاریخ اسلام و... نزد برادرانش اسماعیل و محمدباقر فراگرفت و تحصیلات آکادمیک را به صورت غیرحضوری گذراند و با مداومت بر مطالعه کتب متنوع بر دانش خود افزود. ساده‌زیستی، حجاب و عفت، عبادت بسیار، مطالعه و نگارش، اخلاق فاضله فردی و اجتماعی سبک زندگی او را شکل داده بود. وی الگوی زن فاضله، پرهیزگار و تأثیرگذار بود که در جامعه معاصر عراق ظهور یافت.

وی ماهیت سیاسی اسلام را درک کرده و نسبت به حوادث سیاسی موضع‌گیری می‌کرد. در مبارزات برادرش محمد باقر صدر با رژیم بعث نقش‌های حمایتی فعالی چون: مشاور، نگاهبان و شریک رنج بازداشت‌ها را داشت و سرانجام در کنار برادر توسط صدام حسین بعثی به شهادت رسید. مقاله پیش رو با هدف پاسخ به این پرسش‌ها که بنت‌الهدی که بود و چگونه نقش سیاسی خود را در مبارزه با رژیم بعث عراق ایفاکرد، با روش اسنادی- میدانی و با استفاده از کتب مرجع حاوی زندگی‌نامه و فعالیت‌های این شهید و مصاحبه با شاگردان و همراهانش تحریر یافته است.

---------------------------------------------------------------------

*مائده رضایی: استاد و طلبه درس خارج فقه و اصول مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام و دکترای تفسیر تطبیقی جامعة المصطفی مشهد.

  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقالات مرتبط
  • فایل مقاله

چکیده

موضوع این نوشتار، بررسی شیوه‌های تبلیغی بانو شهید صدر می‌باشد. در این مقاله برآنیم تا روشن سازیم یک مبلغ برای تبلیغ موفق با تأسّی به بانو صدر از چه شیوه‌هایی می‌تواند بهره گیرد. برای دستیابی به این هدف سیره تبلیغی بانو صدر را ذیل چهار مجموعه گفتاری، نوشتاری، هنری و عملی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تدریس و سرپرستی کاروان حج، داستان‌نویسی و حمایت از انقلاب اسلامی از جمله مهم‌ترین اقدامات ایشان می‌باشد.

---------------------------------------------------------------------

*مهین ساربانی: طلبه سطح دو مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد.

  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقالات مرتبط
  • فایل مقاله

چکیده

این نوشتار با عنوان «بررسی کیفیت رابطه دین و مدرنیته و الزامات آن در اندیشه بنت‌الهدی صدر» درصدد کشف دیدگاه صحیح در بحث رابطه بین دین و مدرنیته است. در این راستا سه نظریه وجود دارد که به اختصار عبارتند از: تعارض کامل، اقتباس کامل و جریان عقلانیت اسلامی که ما معتقد به نظریه سوم یعنی جریان عقلانیت اسلامی هستیم. پس از بررسی دیدگاه این جریان که قائل به تعارض جزئی بین اسلام و مدرنیته می‌باشد، به بیان الزامات تحقق این نظریه در آثار بنت‌الهدی صدر پرداخته‌ایم. این الزامات عبارتند از: آسیب‌شناسی فرهنگی جامعه اسلامی، عدم غرب‌زدگی و غرب‌گرایی و تلاش در جهت استحکام قوای فکری و عملی مسلمین.

---------------------------------------------------------------------

*ابیها زهرا لاخانی: از پاکستان، طلبه واحد بین الملل مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام مشهد.

  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقالات مرتبط
  • فایل مقاله

الملخص

السيدة الجليلة العلوية الشهيدة آمنة الصدر المعروفة بـ (بنت الهدى) بنت السيد حيدر بن السيد إسماعيل الصدر. ولدت في مدينة الكاظمية المقدسة في 19محرم الحرام1356ه.ق ‍واستشهدت مع أخيها السيد محمد باقر الصدر في بغداد 19 جمادى الأولى سنة 1400ه‍.ق والدها احد كبار علماء الاسلام في العراق نشأت العلوية الصغيرة محرومة الحنان الابوي الا من كنف امها وحنان والدتها وعندما كبرت الشهيدة بنت الهدى نشأت مع إخوتها السيد إسماعيل والسيد محمد باقر الصدر وهاجرت بهجرتهم إلى النجف، وانصرفت إلى تعلَّم العلوم الإسلامية، کانت الشهیده صورة حقيقية للتربية والاخلاق والتدين والمعرفة، صورة من التواضع والمحبة، صورة ثقافية اسلامية واسعة الابعاد والمعاني الطيبة والقيم الاصيلة.

لقد كان المجتمع النسوي في زمن سلطة البعثیین يعيش ظروف حرجة سياسية واجتماعية وثقافية، ففي الجانب الثقافي، انتشار ظاهرة الافكار الالحادية والبعد عن الله تعالى، مضاف الى التحلل الاخلاقي الذي فشا في شريحة الشباب سيما الجامعيين منهم، و هذا الامر سبب التدهور الاجتماعی. لذلك كرست الشهيدة بنت الهدى جهودها، کتأسیس مدارس الزهرا و اقامه الندوات و تالیف الکتب و المقالات، نحو تعليم المرأة وتثقيفها، والنهوض بها نحو الكمال، ليتسنى من خلال اصلاح المجتمع.

لقد ظهر رؤاها السیاسی فی مواجهتها النظام البعثی. منذ الايام الاولى لوصول حزب البعث العميل الى السلطة في العراق عام (1968م) ادرك السيد الشهيد الصدر خطورة هذا النظام، وما يحمل من افكار هدامة، ومخططات اجرامية ضد الاسلام، والمراكز والقوى الاسلامية. فبدأ رضوان الله عليه باقامه الثوره الاسلامیه و بالمواجهة بعملية جريئة وشجاعة من خلال تقديم نفسه ودمه الشريف واصحابه، من اجل الحفاظ على الاسلام. لقد کانت بنت الهدى اوفى اصحابه، وانها تجاوزت بموقفها الاستشهادي المرافق لاستشهاد الصدر كل حالات الوعظ والارشاد والتأسف التي عاشتها الحركة الاسلامية ردا على اعدام الصدر. وكذلك ساهمت في بلورة وعي نسوي ديني وسياسي في العراق متجاوزة بذلك مجموعة اعراف وتقاليد كانت وما زالت سائدة في طبيعة المجتمع العراقي الذي يضع المرأة خارج اقواس دائرته الواسعة.

---------------------------------------------------------------------

*ازهار جبر هادي: بكلوريوس الفكر والعقيدة، خادمة في العتبة العلوية المقدسة.

صفحه 6 از 12ابتدا   قبلی   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  بعدی   انتها   
دی ان ان